dimecres, 18 de gener del 2012

UNA CONFERÈNCIA MOLT INTIMISTA


A 3/4 de set del vespre, pujava les altes i pesades escales de l' Ateneu, les que duen a la Sala Gran. Alla no s’hi veia ningú, però si que hi havíe, el meu amic del Taller en Josep Maria Carbonell y senyora. Ere evident, esclar, que no m’errava pas de direció. En principi tenia el dubte, de si aquesta conferencia es feia a l’Atneneu o a Can Ginestà.
Al cap de cinq minuts, ja vaig veure els bigots del protagoniste, el Senyor Jaume Cabre que es dirigíe cap a un espai petit al costat de la sala Gran. Allí va encaminar el seus passos, acompanyat por un noi jove, que semblava part de la Organització. Les cadires, estaven totes al mateix nivell, y eren colocades en semi-cercle. hi erem poquíssims. Em va soptar, tractan-se d’un home de la terra, que a més a més es un escriptor prolífic, guioniste de prestigi, guardonat, y molt famòs. Entre les seves hitòries o llibres més celebrats son per ejemple: Les veus del Pamano, i Yo confeso Asseguts tots al voltan de la taula de la cuina, -donava aquesta impresió- la proximitat, y el tarannà d’aquest personatge, que es và sotmetre a les preguntes que l’hi van fer sobre aspectes referents a la creació literaria. Amb les contestacións que donava, clares i coliquials, alló es convertír en una xerrada amena, d’un amics coneguts, que parlàven de tot una mica. Es un home proper, gens de cregut, encara molt jove-portser la seixantena- justets, peró.
Jo, vaig tenir la sensació, de que era a casa del veí, i vaig pendre confiança per fer-l’hi, alguna pregunta mes del aspecte personal que no pas tecnic. Em vá dir concretament, que éll quan es posava a escriure un llibre no sabía pas del tema que tractarie, que anava inventant o descrivint coses, de les que no en savía, pas massa. que si calía, es posava estudiar el tema pero fer-lo mes creible. Explicà que si algú li preguntava, com seguirie, el próxim capitul, d’alguna obra, l contestava que a ell,també l’hi agradaraía saber-ho, però que en aquell moment no en tenia ni idea. Que respectava tots els estills de creació, peró que l’aburría moltíssim saber de qué anava la historia. que per a ell, li divertía anant descubrint, y deixant molts camins oberts, perqué el lector, que segons deia, ere molt víu i intel-ligent, ja el descucbriría per sí mateix.
Va confessar que llegia molt, peró que escribía encara més, que se l’hi feien totes les hores del dia y de la nit, escribint. I remarcà que l’ofici d’escriptor era d’allò mes dur.




MONTSERRAT SALA PORTA
Sant Just Desvern,
30 de Novembre de 2011

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Realment em sorprèn tan poca afluència de gent ... segur que al Corte Inglès no es podia donar ni un pas.
Un dia d'aquests tinc previst comprar precisament Jo confesso; Jaume Cabre té 64 anys.
Rep la meva salutació

Isabel Martínez Barquero ha dit...

Con él, considero que hay que dejar que el lector elucubre y llegue a sus propias conclusiones. Darlo todo muy masticado, corta las alas de la imaginación lectora.
Y, como él, nunca sé que va a pasar cuando escribo, sino que lo descubro conforme avanzo; resulta una aventura fascinante.
Pero no estoy de acuerdo en que escribir sea duro. A mí me parece una gozada, por muchas horas que necesite, que ni las siento cuando estoy concentrada en lo que me llevo entre manos.
Un gran abrazo, querida Monserrat.

Neogeminis Mónica Frau ha dit...

La pregunta es en qué proporción pesan talento y esfuerzo, o sea, inspiración y trabajo.Supongo que para cada quien será distinto.

Un abrazo.

Mariluz GH ha dit...

Un encuentro interesante y como con todo, cada 'maestrillo tiene su librillo'. No considero que haya fórmulas fijas e invariables para escribir, sino un don especial que se sabe desarrollar; pero claro yo es que no soy escritora...

dos abrazos Montserrat :)

Montserrat Sala ha dit...

Bona nit Anna: a Sant Just, es un del pobles dels voltans amb més vida intelectual. Aquí hi viu en Joan Margarit, entre d'daltres. Tenim una xarxa, de centres culturals y biblioteca excel.lents. Però es veritat que al Corte Inglés,la afluencia de public haurie pogut multiplicar-se per mil.
La setaman del 23 es a tocar. tu manes. Reb una abraçada molt gran.

Montserrat Sala ha dit...

Hola Isabel: me alegra saber tu opinión al respecto. Y me complace que vosotros, los escritores con mayúsculas, hacéis absolutamente lo mismo que hago yó, (que no soy nada). Me siento al ordenador y a partir de la primera frase... sigo y sigo sin saber, hacia donde me llevarán mis palabras. Y me sorprendo a veces del resultado.
Gracias por opinar
Un beso.

Montserrat Sala ha dit...

Hola Neogéminis: Mira sobre esto no te puedo decir nada porque, tampoco soy escritora. Mis parrafadas, las escribo siempre en el momento que se me ocurren, sin pararme a pensar ni
documentarme. tu lo sabes, porque me sigues, y seguro que lo habras notado. Soy así, pasional y atrevida.
Los escritores,no tengo la mas remota idea de como lo hacen.
Recibe un fuerte abrazo, Monica.

Montserrat Sala ha dit...

Yó piesno lo mismo que tú Maryluz. que cada maestrillo tiene su librillo. Y esto vale para todas las cosas de la vida, sin duda alguna.
Yo tenia entendido que tu sí eras escritora, porque hace ya un tiempo, que te pedí un libro qeu tienes editado, que yó sepa. (a lo mejor son mas). pUes ahora que han pasado las Navidades y demas eventos, podríamso volver a hablar de ello. ¿Te parece?
recibe un cordial saludo.

Encarni ha dit...

Por lo que veo fue una tarde muy amena, y la aprovechaste para adentrarte en este mundo de las letras. Claro que cada cual tiene su estilo, y su forma de expresarse o de inventar, creo que eso es lo bonito, pero también ir descubriendo las cosas mientras escribes. A veces las historias tieinen vida propia.

Encarni ha dit...

vaya, le di al botón equivocado. Al igual que los personajes se van expresando o se van moldeando. Luego está el talento de cada cual.

Un abrazo.

Montserrat Sala ha dit...

buenas noches: si, cada cual a la hora de hacer lo que sea, lo mismo Si se trata de una obra de arte como si es el trabajo de un ingeniero, todos ellos triunfan o fracasan,, independientemente si de si lo hacen con un estilo u con otro; porque nada tiene que ver. El trabajo si es siempre efectivo. no importan los medios.
Gracias Encarni por pasarte.